میدان داران فرهنگ میدان داران فرهنگ شنبه 27 ارديبهشت 1398برچسب:اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی, :: 15:44 :: نويسنده : سیدعلی حسینی
متن كامل پيام نوروزي مقام معظم رهبري: حضرت آیتالله خامنهای در پيام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال ۱۳۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مديريّت جهادی» نامگذاری کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسماللهالرّحمنالرّحيم ادامه مطلب ... پنج شنبه 25 ارديبهشت 1398برچسب:سال اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی, :: 15:45 :: نويسنده : سیدعلی حسینی
پنج شنبه 25 ارديبهشت 1398برچسب:بوسه بردست معلم, :: 15:43 :: نويسنده : سیدعلی حسینی
![]() معلمی شغل انباء الهی است
معلمی مقدس است
پس بوسه می زنیم در این روز بزرگ و عزیز بر دست های شمع های دل سوخته عرصه علم و دانش
یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:روایت سیداحمدخمینی ازامام خمینی بعدازشنیدن خبرشهادت استادمطهری, :: 13:22 :: نويسنده : سیدعلی حسینی
زمانی که شهید مطهری توسط گروه فرقان ترور شد، کسی باور نمیکرد، امام خمینی تا این اندازه برای از دست دادن وی متأثر شود. سید احمد خمینی یکی از نزدیکترین افراد به امام خمینی در مقاطع مختلف انقلاب بود که در کتاب مصلح بیدار روایتی از او در مورد انتقال خبر شهادت استاد مطهری به امام خمینی آمده است. در ادامه این روایت را میخوانید:
![]() تأثر شدید امام از خبر شهادت شهید مطهری ادامه مطلب ... شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:رابطه علم بافرهنگ وتمدن اسلامی ازدیدگاه شهیدمطهری, :: 22:25 :: نويسنده : سیدعلی حسینی
رابطه ی علم با فرهنگ و تمدن اسلامی از دیدگاه شهید مطهری
![]() در این مقاله پس از تبیین معنای علم، مشخص می شود که مراد از علم در این بحث علوم تجربی، اعم از طبیعی و انسانی، است. و بعد از آن به ذکر معنا و مفهوم تمدن و فرهنگ و تفاوت بین این دو می پردازد و به این نکته هم اذعان دارد که تمدن و فرهنگ در یکدیگر تأثیر و تأثر متقابل دارند، و فرهنگ زیربنای تمدن به شمار می آید، ولی با این حال، به تعبیر استاد مطهری، علم با فرهنگ مساوی نبوده و با آن فرق ها دارد.
نکته ی اساسی، که این مقاله به آن می پردازد، این است که اسلام خود سازنده ی فرهنگ و تمدن است و علم و دانش پایه ی اصلی این فرهنگ و تمدن غنی است.استاد شهید، زنده نگاه داشتن دین را به اقامه ی فرهنگ اسلامی دانسته و بیان می کند که فرهنگ اسلامی دارای یک روح خاص می باشد و از اصالت و شخصیت مستقل و از حیات ویژه ای برخوردار است. وی عامل این حیات را توصیه های مؤکد قرآن کریم و روایات درباره ی علم و فراگیری آن دانسته است. به تعبیر ایشان، یکی از دلایلی که تمدن و فرهنگ اسلامی به سرعت بالید و رشد کرد، همین توصیه ها و نیز این که در راه یادگیری علم و فنون تعصب نمی ورزیدند، و علم و دانش را در هر کجا و نزد هر کسی بود فرا می گرفتند، می باشد. سپس استاد به نمونه هایی از توصیه ها، چه در قرآن کریم و چه در روایات، و این که به فراگیری علم تشویق کرده و جهل و نادانی را مذمت کرده اند پرداخته است. و در پایان بیان می شود که چرا با این که اسلام سفارش فراوانی به علم نموده است، این حقیقت در جامعه ی اسلامی متروک مانده است. ادامه مطلب ... شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:درآمدی بردیدگاه فرهنگی شهیدمطهری, :: 17:6 :: نويسنده : سیدعلی حسینی
درآمدی بردیدگاه های فرهنگی شهید مطهریآزادياستاد مطهري، سازگار با فيلسوفاني چون هابز، آزادي را به فقدان مانع تعريف ميكند اما در تحليل مانع كه مقومآزادي است، از نظريه فطرت بهره ميجويد، مراد از مانع، مانعِ تكامل است و مقصود از تكامل، كمال وجودي وشكوفايي فطري است. تقسيم آزادي به آزادي اجتماعي و معنوي در ديدگاه استاد مطهري اساسي است. تحقق آزادي اجتماعي منوط به آزادي معنوي است و تحقق آن محتاج اصالت انسانيت است. به همين دليل در گفتارهاي معنوي كه انديشه مطهري در باب آزادي را شامل است با بحث از من انساني و من حيواني مواجه ميشويم. ( همان ، ص 131).( ر،ک :آزادي معنوي، ص 11 تا 35، تكامل اجتماعي انسان، ص 121 ـ 99، بيست گفتار، ص 301)ادامه مطلب ... شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:معلم واقتصادمقاومتی, :: 16:33 :: نويسنده : سیدعلی حسینی
معلم و اقتصاد مقاومتی
مقدمه اقتصاد و فرهنگ همزاد يكديگرند. با شكلگيري اقتصاد، فرهنگ هم شكل ميگيرد. با تغيير اقتصاد، فرهنگ هم تغيير ميكند. نوع اقتصاد، نوع فرهنگ را ايجاد ميكند. تنوع فرهنگ بي ارتباط با تنوع اقتصاد نيست. اما رشد و توسعه اقتصاد لزوما به رشد و توسعه فرهنگ نميانجامد. رابطه فرهنگ و اقتصاد رابطهاي دوسويه است. فرهنگ بر اقتصاد تاثير ميگذارد و از اقتصاد تاثير ميگيرد و بالعكس. آنها كه دغدغه فرهنگ دارند بايد به تغييرات اقتصادي توجه داشته باشند و در برنامهريزيها مدنظر قرار دهند و آنها كه دغدغه اقتصاد دارند نبايد به تغييرات فرهنگي بيتوجه باشند. هم اقتصاد و هم فرهنگ ريشههاي اجتماعي دارند؛ يعني هر دو با مردم و جامعه معنا پيدا ميكنند. افراد جامعه كه ملت را شكل ميدهند نقش اصلي و اساسي در اقتصاد و فرهنگ دارند. اقتصاد ايران شش دهه است به نفت وابسته است. همين وابستگي، فرهنگ خاص خود را در جامعه شكل داده است. همان گونه كه دولت چشم به درآمد نفت دارد مردم هم چشم به دولت دارند. فرهنگ اما در لايههاي جامعه شكل ميگيرد و دولت نقش چنداني در شكل گيري فرهنگ نداشته و ندارد. تاثير حكومتها بر تغييرات فرهنگي جامعه آنگاه رنگ عينيت به خود ميگيرد كه با خواست و اراده مردم همراه و هماهنگ باشد وگرنه بدون همراهي مردم توفيق فراواني نداشته است. مردم از داشته هاي فرهنگي خود شامل آداب و رسوم، پوشش، زبان، دين و ... محافظت كرده و از نسلي به نسل ديگر منتقل كرده اند. ادامه مطلب ... شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی چراوچگونه؟, :: 15:50 :: نويسنده : سیدعلی حسینی
گره خوردن واژگان مردم با اقتصاد در سخنان ایشان و بازخوانی پیامهای سالهای اخیر نشان دهنده نگرانی عمیق رهبر معظم انقلاب نسبت به اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم کشورمان است ...
سال ۱۳۹۳ نیز به مانند سالهای پیشین مزین به پیام نوروزی مقام معظم رهبری گردید. در این راستا بررسی و تحلیل ابعاد همه جانبه این پیام می تواند زمینه ساز اجرای هرچه بهتر آن و شکوفایی کشور باشد. مقایسه سیاستهای کلی نظام و نامگذاریهای سالانه در نظام جمهوری اسلامی یکی از مصادیق راهبری حکومت و جامعه به سمت وضعیت مطلوب و ایده آل، پیامهایی است که از سوی رهبری انقلاب خطاب به دستگاههای اجرایی و مردم با دو رویکرد الزام آور و ارشادی صادر می گردد. یکی از این پیامها سیاست های کلی نظام است که به صورت ویژه ارکان حاکمیت را مخاطب خویش قرار می دهد و به عنوان دستوری الزام آور رکن سیاستگزاری های کلان نظام را تشکیل میدهد. سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی آخرین مصداق از مورد یاد شده است که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با هدف رفع مشکلات اقتصادی کشور به خصوص در شرایط دشوار تحریم و تبدیل اقتصاد کشور به الگویی برای سایر کشورها ابلاغ گردیده است. ادامه مطلب ... پنج شنبه 26 ارديبهشت 1393برچسب:جایگاه معلم درفرهنگ اهل بیت علیهم السلام, :: 15:14 :: نويسنده : سیدعلی حسینی
جايگاه معلم در فرهنگ اهل بيت عليهمالسلام
![]() از بهترين امتيازات جامعه بشرى هنر معلمى است. معلم با تعليم و نشرِ علم، انسانها را به سوى كمال و پيشرفت سوق مىدهد و عشق و ايمان را بر لوح جان و ضمير پاك انسانها ثبت مىكند و نداى فطرت را در فضاى عالم طنينانداز مىگرداند. در حقيقت تمام ترقيات و كمالات انسانها مديون معلم است. اساسا تعليم و تعلم از نعمتهاى خداوند متعال است كه اول براى انبياء و اوليا و سپس به ديگران ارزانى داشته است.به اين جهت، معلم بودن از ويژگيهاى انبياست. خداوند متعال مىفرمايد: «هُوَ الَّذِى بَعَثَ فِى الاْءُمِّيِّينَ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَـتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَـبَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَـلٍ مُّبِينٍ »؛ «او كسى است كه در ميان جمعيّت درس نخوانده، رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها مىخواند و آنها را تزكيه مىكند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت مىآموزد و مسلما پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.»
ادامه مطلب ... موضوعات آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها نويسندگان
|
|||||||||||||||||||
![]() |